Langkah Memasak Sup ayam simple Untuk Pemula

Sup ayam simple. Hari ini saya menyediakan Sup Ayam mengikut apa yang disarankan di pek pembungkusan Rempah Sup Adabi. Bukan cara saya menyediakan sup yang biasa yang mana saya akan tumis darat. Tumis darat ialah saya menumis bawang, halia dan rempah sup terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam kuah sup.

Sup ayam simple Masukkan air, ayam, kentang, carrot & sup bunjut juga garam secukup rasa. Jika anda sedang mencari resepi sup ayam yang paling simple tanpa sup bunjut tapi paling sedap dan istimewa. Praktekan Resepi Sup Ayam Simple Cicah Sambal Kicap Sedap. Cara membuatnya tidak sulit Sup ayam simple menggunakan 11 bahan dan 2 langkah. Berikut cara membuat nya.

Bahan yang diperlukan Sup ayam simple

  1. Dibutuhkan 300 gr dada ayam.
  2. Dibutuhkan 3 buah wortel.
  3. Dibutuhkan 150 gr kubis.
  4. Dibutuhkan 1 btg daun bawang.
  5. Siapkan 2 btg seledri.
  6. Siapkan 2 sachet royco ayam.
  7. Dibutuhkan 1 sdt garam.
  8. Dibutuhkan 1 sdt lada bubuk.
  9. Siapkan 1 sdt gulapasir.
  10. Siapkan 1 bgks kecil bawang goreng.
  11. Siapkan 5 gelas air.

Bagi resepi sup ayam yang diatas ini, anda boleh mencampurkan kaki ayam dan leher ayam jika anda menggemari anggota ayam tersebut. Tetapi, bagi memastikan kaki ayam masak dengan sempurna dan lembut. Anda harus memasak sup ini agak lama dan tutup api apabila anda sudah pasti yang kaki ayam telah masak dengan sempurna. Masukkan ayam dan gaulkan supaya bercampur dengan rempah yg ditumis.

Cara Pembuatan Sup ayam simple

  1. Potong2 kecil2 ayam cuci bersih rebus hingga empuk angkat sisihkan,wortel pot2,kubis pot2 cuci bersih sisihkan,daun bawang+seledri pot kasar cuci sisihkan..
  2. Didihkan air hingga matang masukan wortel lalu masukan ayam yg sudah direbus aduk2 tambahkan royco gula garam lada aduk2 masukan kubis aduk sebentar tes rasa masukan daun bwg seledri tunggu sop mendidih matang angkat sajikan taburkan bawang goreng diatasnya..

Jika mahukan kuah sup lebih boleh tambah lagi semangkuk air. Biar sup menggelegak,masukkan kentang dan lobak. Bila ayam dah empuk masukkan stok ayam, garam, aji & lada sulah. Yang bestnya sup ayam ni, ia terkenal dengan khasiat terapi dan penyembuhannya. Biasa kan kita tengok nenek-nenek kita atau orang dulu-dulu yang selalu akan masakkan sup ayam ni kalau anak-anaknya sakit.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Langkah Memasak Sup ayam simple Untuk Pemula"

Posting Komentar