Resep Lepat Utri Tepung Beras Yang Renyah

Lepat Utri Tepung Beras. Kalo orang minang menyebut lepat i. Soalnya kan ada juga tuch yang dari tepung hungkwe. Nogosari atau kue nagasari dari tepung beras ini.di sebut juga utri.

Lepat Utri Tepung Beras Kuih kuih seperti ini memang tidak berapa digemari oleh anak anak muda. Hanya saya dan Ros sahaja yang makan. Jadi saya buat hanya separuh adunan sahaja. Cara membuatnya tidak sulit Lepat Utri Tepung Beras menggunakan 7 bahan dan 6 langkah. Berikut cara memasak nya.

Bahan yang diperlukan Lepat Utri Tepung Beras

  1. Dibutuhkan 75 ml air.
  2. Siapkan 100 gr gula merah.
  3. Siapkan 1/2 sdt garam.
  4. Siapkan 425 ml santan(1/2 butir kelapa).
  5. Siapkan 200 gr tepung beras.
  6. Siapkan 1 helai daun pandan.
  7. Siapkan Secukupnya daun pisang.

Sekadar untuk merasai keenakan kuih lepat liat. Jom buat resepi Lepat Pisang Beras ni sedap. Kalau tak ada tepung beras boleh guna cara ni :) Teman-teman yang berminat masakan modern, mudah dan sedap, jangan lupa lawat dan support channel. Lihat juga resep Lepet Jagung Tepung Beras/pr_olahantepungberas enak lainnya!

Cara Pembuatan Lepat Utri Tepung Beras

  1. Dalam wajan masukan air + gula merah & garam rebus hingga gula larut. Matikan api.
  2. Lalu tuang santan.
  3. Masukan tepung beras aduk rata hingga tidak ada yang bergerindil.Nyalakan api sedang aduk terus dengan sendok kayu.
  4. Setelah adonan mulai mengental kecilkan api aduk terus hingga adonan mengental & berat. Matikan api.
  5. Siapkan daun yang sudah di layukan sebelumnya. Ambil sehelai daun letakan potongan daun pandan di tengah lalu ambil secukupnya adonan. Kemudian bungkus & lipat lakukan hingga habis.
  6. Panaskan kukusan lalu masukan lepat tadi kukus selama 20 menit dengan api sedang tutup kukusan lapisi serbet.Sajian siap untuk di nikmati ๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‹๐Ÿ‘.

Tambahkan adonan biang, dan sisa santan. Aduk rata hingga licin, sambil dikeplok-keplok pakai tangan. Ada yang ditambah tepung beras, ada pulak yang meletakkan santan dsb. Kalau saya, memang suka lepat yang kosong tanpa kelapa pun di dalamnya. Kredit resipi & foto: Mas Cotek Nak cubalah buat lepat labu guna tepung beras.

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Resep Lepat Utri Tepung Beras Yang Renyah"

Posting Komentar